Скринька
інтерактивних методів і вправ при формуванні ключових компетентностей
учнів початкових класів
Формування ключових компетентностей учнів
початкових класів засобами
інтерактивного навчання зорієнтовані
на:
- розвиток належності мислення школярів,
певної самостійності думок: спонукають учнів до висловлення своєї думки,
стимулюють вироблення творчого ставлення до будь-яких висновків, правил тощо.
Деякі з інтерактивних вправ спрямовані на самостійне осмислення матеріалу,
допомагають замислитися („ Чи справді це так?"), дослідити факти,
проаналізувати алгоритм розв'язків, розуміти їхню суть, перевірити і себе і
свого товариша, знайти помилку;
- розвиток опору до навіювання думок,
зразків поведінки, вимог інших: спонукають учнів до відстоювання власної думки,
створюють ситуацію дискусії, зіткнення думок. Застування вправ „ Аналіз
ситуації", „ Вирішення проблем", вчать дітей протистояти тиску
більшості, відстоювати свою думку. Виявити помилку у судженнях, відповідях,
вказати за неї і довести це спонукає завдання, де вчитель допускає помилки.
Коли в завданнях наявна певна проблемна ситуація, то розв'язання їх в умовах
інтерактивних технологій активно стимулює діяльність мислення, спрямовану на
подолання протиріччя, непорозумінь. Через зіткнення поглядів учні осягають
суть, причини дій, вчинків;
- вироблення критичного ставлення до
себе, уміння бачити свої помилки та адекватно ставитися до них; сприяють
розвитку таких умінь, як бачити позитивне і негативне не тільки в діях
товаришів, а й у власних; порівнювати себе з іншими й ретельно себе оцінювати.
Ці вправи сприяють самопізнанню особистості і на цій основі взаєморозумінню
вчителів і учнів та розумінню школярами вимог і критичних зауважень учителя. А
розуміння власних дій є необхідним для формування дисциплінованої поведінки.
Завдяки правильному, адекватному усвідомленню не лише позитивного, а й
негативного у власній поведінці, діях, навчанні виникає критичне ставлення до
себе, що конче потрібне насамперед для сприймання вимог інших.
Інтерактивні методи надають змогу учням:
ü
аналізувати
навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу й
тому зробити засвоєння знань більш доступним;
ü
навчитись
формувати власну думку, правильно її виражати, доводити свою точку зору,
аргументовано дискутувати;
ü
навчитись
слухати інших, поважати альтернативну думку;
ü
моделювати
різні соціальні ситуації, збагачувати власний соціальний досвід через включення
в різні життєві ситуації й переживати їх;
ü
вчитися
будувати конструктивні відносини в групі, визначати своє місце в ній
ü
уникати
конфліктів, розв’язувати їх, шукати компроміси, прагнути до діалогу;
ü
знаходити
спільне вирішення проблеми;
ü
розвивати
навички проектної діяльності, самостійної роботи.
Метод «Навчаючи – учусь».
Цей метод використовується при
узагальненні та повторенні вивченого. Він дає можливість дітям взяти участь у
передачі своїх знань однокласникам. Використання цього методу дає загальну
картину понять і факторів, що їх необхідно вивчити на уроці, а також викликає
певні запитання та підвищує інтерес до навчання.
Тема «Прості і складні задачі на
визначення швидкості, часу і відстані. Дії над іменованими числами. Повторення
вивченого».
Кожен учень отримує картку із завданням:
задачі, пов’язані з величинами та приклад-додавання й віднімання іменованих
чисел. На картці написані прізвища, з ким учень працює. Таким чином, один учень
пояснює розв’язання, другий слухає ( якщо є помилки, виправляє). Потім другий
виконує таку ж роботу. Тоді переходять до наступного однокласника.
Метод «К а р у с е л ь»
Цей варіант навчання найбільш ефективний
для одночасного включення всіх учасників у активну роботу з різними партнерами
для обговорення дискусійних питань. Цю технологію застосовують для інтенсивної
перевірки обсягу й глибини набутих знань.
Тема «Закріплення знань таблиці множення
числа 9».
Діти стають у два кола. Внутрішнє коло
нерухоме: учні високого та достатнього рівня. Зовнішнє коло рухоме. Учні
рухомого кола відповідають на запитання учня навпроти і переходять до наступного.
В кінці «Каруселі» обговорюють питання: в кого були помилки, кому слід ще вчити
таблицю множення числа 9.
Метод
«З а й м и п о з и ц і ю»
Цей метод корисний на початку роботи з
дискусійними питаннями та проблемами. Його можна використати на початку уроку
для демонстрації розмаїття поглядів на проблему, що вивчається.
Використовується після опанування дітьми певною інформацією й усвідомлення ними
можливості протилежних позицій щодо її розв’язання.
Тема «Утворення трицифрових чисел із
сотень, десятків і одиниць. Читання трицифрових чисел».
Розв’язання задачі. Незакінчена умова і
розв’язання задачі є у підручнику. Вчитель умову задачі закінчує своїм
варіантом. Діти «займають» позицію щодо згоди чи незгоди, висловлюючи і
доказуючи свою думку.
Метод
«М і к р о ф о н»
Ця технологія є різновидом
загальногрупового обговорення. Вона надає можливість кожному сказати щось
швидко, по черзі, відповідаючи на питання або висловлюючи свою думку чи
позицію. Такий вид роботи доцільно використовувати на початку уроку, коли
повторюється чи закріплюється раніше вивчений матеріал.
Тема «Таблиці додавання й віднімання числа
5».
Діти «ланцюжком» озвучують результати
таблиць додавання та віднімання числа 5.
Метод
«Робота в парах»
Парна робота полягає в допомозі сильного учня
слабшим, у взаємодопомозі. Склад пар визначає вчитель, враховуючи симпатії або
можливості учнів. Пари можуть мати постійний (статичні) і змінний склад
(динамічні). Головне для парної організації навчальної діяльності –
взаємонавчання і взаємоконтроль.
Метод
«Незакінчені речення»
Цей прийом часто поєднується з
«Мікрофоном», що дає можливість ґрунтовніше працювати над умінням висловлення
власних ідей, порівнювати їх з іншими.
Робота за такою методикою дає змогу учням вільніше висловлюватися щодо запропонованих
тем, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо.
Українська мова. Тема «Узагальнення знань
про іменник».
Вчитель: - Іменник змінюється за …
- Щоб визначити число
іменників, треба …
- За родами іменники не …
- При відмінюванні іменників
пам’ятай про … і т. д.
Метод
«Мозковий штурм»
Це – ефективний метод колективного
обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників виявляти свою уяву та
творчість, який досягається шляхом вільного вираження думок всіх учасників і
допомагає знаходити кілька рішень із конкретної теми.
Оголошується проблема, яку треба
розв’язати. Всі учні беруть участь у її обговоренні шляхом колективного
обдумування – «мозкового штурму».
Тема. О. Буцень «Чи є зима?»
Вчитель: - Діти, за допомогою «Мозкового
штурму» давайте з’ясуємо, звідки до людини приходять знання.
(Учні дають відповіді, вчитель на дошці
записує відповіді у променеву таблицю – «сонечко»:
Знання – природа, дорослі, телебачення,
вчитель, школа, бібліотека.)
Метод
«Робота в групах»
Вчитель: - Зараз ваше завдання в групах:
обговорити і записати на аркушах «ЗА і ПРОТИ», що гарного і що поганого
приносить нам зима.
Наприклад: ЗА ПРОТИ
Катання на санчатах Мороз
Подарунки Хуртовини
Новий
рік Ожеледиця
Гра в сніжки Похмура
погода
Метод
«Робота в парах»
Учні за кожною партою отримують картку, на
якій потрібно з’єднати прізвище автора з назвою казки, яка йому належить:
О. Буцень
«Зайчаткова казочка»
Ю. Ярмиш
«Як Лиска голосок собі кувала»
Л. Костенко
«Безконечні казочки»
В. Камінчук
«Вовк і козлята
М. Трублаїні
«Лисичка і Журавель»
М. Підгірянка
«Бузиновий цар»
Н. Забіла «Чи є зима?»
І. Франко «Про дівчинку Наталочку і
сріблясту рибку
Метод
«Робота в малих групах»
Тема: «Знаймо і шануймо символи свого
краю».
Клас поділено на групи. Кожна група готує
розповідь про один із символів. Відводиться певний час. По закінченню часу
«спікери» груп доповідають про виконану роботу. У разі потреби учні доповнюють
відповіді.
Метод «Прес»
Метод навчає дітей виробляти й формулювати
аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стильній
формі, переконуючи інших. («Я вважаю, що …», «Тому, що ….», «Наприклад …»,
«Таким чином …»).
Тема: «Природа жива і нежива».
Вчитель: - Чи правильне твердження «Людина – частина живої
природи?»
Учень: - Я вважаю, що людина є частиною живої природи, тому що
людина народжується, росте, розвивається, дає потомство і помирає. Таким чином,
маючи всі ознаки живих організмів, ми впевнено можемо сказати: людина-частина
живої природи.
Метод
«Рольова гра»
Мета розігрування ситуації в ролях –
визначити власне ставлення до конкретної ситуації, набути досвіду поведінки в
подібній ситуації шляхом гри, виконання ролі, яка є близькою до реальної
життєвої ситуації. Вона допомагає навчитися через досвід та почуття. Рольова
гра імітує реальність шляхом «проживання ситуації в певній ролі» та надає
можливість діяти, як насправді. Ви можете поводитись і розігрувати свою роль,
моделюючи свою реальну поведінку.
Тема «Правила гостинності».
Серед дітей обираються: іменинниця, її
сім’я, гості та експертна комісія. Експертна комісія слідкує за правильністю
сервірування столу, правилами подачі страв, поведінкою гостей за столом. В
кінці розіграної ситуації члени експертної комісії висловлюють свої зауваження
та побажання.
Метод
«Два – чотири – всі разом»
Ще один варіант кооперативного навчання,
що є похідним від парної роботи, ефективний для розвитку навичок спілкування в
групі, вмінь переконувати та вести дискусію.
Тема «Безпека вдома».
Вчитель: - Які небезпечні ситуації можуть
виникнути вдома?
Учні обговорюють життєві ситуації в парі,
потім об’єднуються в групи, доповнюючи відповіді учнів, а потім обговорення
ситуацій класом. Робиться висновок.
Метод
«Мікрофон»
Учень з мікрофоном («кореспондент») задає
учням різні питання стосовно них, їх родини, уподобань тощо.
Можливе об’єднання інтерактивних методів.
Наприклад, на уроці природознавства застосовується метод «Мозковий штурм» –
«Карусель», «Продовжте речення», «Робота в групах».
Тема. Жива і нежива природа. Умови для
розвитку всього живого на Землі.
Діти чітко усвідомили, що належить до
живої і неживої природи.
Проблема: що ж потрібно для розвитку живого
у природі?
Проводиться мозковий штурм – карусель.
1.Об’єднання в групи: Сонце Зірка, Місяць.
Діти знаходять партнера і підходять до
своєї таблиці.
2.Вручення маркерів:
а) малюнок Зірки (рожевий маркер) Що треба
для життя рослині?
б) Сонце (червоний маркер) Що треба для
життя людині?
в) Місяць ( оранжевий маркер) Що треба для
життя тварині?
3. Виконання завдань.
За 1 хвилину методом мозкового штурму діти
дають відповідь. Через 1 хвилину групи переходять до наступної таблиці.
4.Група біля своєї першої позиції.
- На вивчення складеної таблиці у вас є 1
хвилина.
5. Презентація роботи в групах.
6. Рефлексія.
7. Підсумок.
- Чи може людина обійтись без води і
повітря?
- Чи може риба існувати без води?
- Чи може берізка обійтись без сонячного
промінчика, а мурашка – без землі?
Висновок. Жива природа невіддільна від
неживої, отже у природі все взаємопов’язано.
На дошці зашифрований висновок. Продовжіть
речення:
Усе живе … .
Жи ди є
те ха є
Ся ра
від ми мно
жу
Вить
єть рос роз
ся жу
(Учні записують свої висновки, перевіряють
за закодованими на малюнку, з’єднавши кружечки за кольором).
Вправа "Банани"
Вчитель вибирає ключове слово уроку і зашифровує його
за допомогою фрази.
Наприклад: ЗАКРЕІСЛІМТЬЕСЛОННВОИК
ЗАКРЕІСЛІМТЬЕСЛОННВОИК (закресліть слово, іменник)
Вправа
"Роз'єднай слова"
Вчитель добирає вислів, гасло уроку, записуючи
усі слова разом і дає учням завдання прочитати вираз.
Наприклад: Українанашабатьківщина.( Україна наша
батьківщина),
Людинапочинаєтьсяздобра.(Людина
починається з добра.)
Вправа "Криголам"
Вчитель
добирає вірш, який , який можна намалювати і показати в русі. Спочатку
сам розпочинає урок з цього вірша, а потім пропонує учням повторити за ним за
допомогою малюнків чи рухами.
Я перша квіточка весни,
Я пролісковий цвіт.
Я пережив зимов існи
І знов родивсь на світ.
Я перша квіточка весни,
Я пролісковий цвіт.
Я пережив зимов існи
І знов родивсь на світ.
М.
Познанська
Вправа "Мікрофон"
Учням
ставлять запитання:
Наприклад:
уроки з предмету "Я у світі" в 4 класі
- Які ви знаєте права громадянина? Які обов'язки має виконувати громадянин?
- Що таке символіка?
- Чому потрібно вивчати і шанувати символи свого краю?
уроки з предмету "Українське читання" в 4 класі
- Чому тварини наші вірні друзі?
- Що таке Літературна казка?
- Яке твоє найзаповітніше бажання?
Інтерактивна технологія «Незакінчене речення».
- Які ви знаєте права громадянина? Які обов'язки має виконувати громадянин?
- Що таке символіка?
- Чому потрібно вивчати і шанувати символи свого краю?
уроки з предмету "Українське читання" в 4 класі
- Чому тварини наші вірні друзі?
- Що таке Літературна казка?
- Яке твоє найзаповітніше бажання?
Інтерактивна технологія «Незакінчене речення».
Урок
природознавства, 3-й клас.
Тема.
Охорона природи. Чисте довкілля.
Дітям
пропонується підготовлена вчителем сторінка «Мої думки».
Завдання:
закінчити речення одним із варіантів відповіді.
1. На мою думку, проблеми охорони природи
виникли тому, що (зростає чисельність населення, людство споживає занадто
багато природних ресурсів, Земля надто мала, можливості природи обмежені).
2. На мою думку, основними чинниками
недбалого ставлення до природи є (розвиток науки і виробництва, втручання в
глибини Землі, порушення екологічної рівноваги, забруднення космічного
простору).
3. На мою думку, виробництво весь
час потрібно (обмежувати, нарощувати, удосконалювати).
4. На мою думку, глобальні
екологічні проблеми мене (не стосуються, безпосередньо стосуються, залежать від
моїх дій)
Вправа "Скринька скарг"
Вчитель готує скриньку, аркуші паперу, пропонує учням написати скарги щодо сприймання теми уроку і вкинути у "Скриньку скарг"
Вправа "Задом на перед"
Слід створити таку мотиваційну ситуацію, щоб уявити,
що подана інформація неправильна, тобто розглянути проблему з протилежної точки
зору.
Наприклад: уроки з предмету "Природознавство" в 2 класі. "Людина - частина неживої
природи"("Людина - частина живої природи"), "Столиця
України - не Київ" (Київ - столиця України), в 4 класі - "Земля - не планета сонячної системи" ("Земля - планета сонячної системи"), "Сонце - найдальша зірка до Землі", ( Сонце - найближча зірка до Землі").
України - не Київ" (Київ - столиця України), в 4 класі - "Земля - не планета сонячної системи" ("Земля - планета сонячної системи"), "Сонце - найдальша зірка до Землі", ( Сонце - найближча зірка до Землі").
Вправа «Дерево рішень».
Урок
математики, .Тема. Дія додавання. Закони додавання.
На
дошці окремі аркуші паперу з написаними на них законами додавання й висновками
з кожного. У центрі намальоване дерево.
Завдання
І. Обрати із запропонованих записів ті, які ви вважаєте «коренями» дерева, і
ті, які ви вважаєте його «плодами». Відповідно розмістити картки під деревом і
на його кроні.
Завдання
2. Обговорити свої дії в парах, дійти до суті дії додавання на прикладі
натурального ряду чисел.
Немає коментарів:
Дописати коментар